V roce 1997, když jsem ještě jezdil pro firmu Čechofracht Praha, jsem hned na počátku roku dostal nabídku jet na Výstavu cestovního ruchu do Osla v Norském království. V objednávce bylo požadováno abych vyjel dne 2.1.1997 a že loď na mne bude čekat v Kielu v SRN dne 5.1.1997. Bylo mi divné proč mám vyjet už 2.1, ale nakonec jsem rezignoval a jako poslušný žáček jsem dne 2.1. odpoledne vyjel.
Ještě
než jsem vyjel, tak slyším v rádiích, že se od Hamburku ženou do
naší republiky kruté mrazy. No nic, natankoval jsem na Cínovci
plnou nádrž a vydal jsem se po A 13 směr Berlín, Hamburk, Kiel. Když
jsem přijížděl k Berlínu, tak již bylo patrno, že tuhá zima dorazila,
najednou se mi začalo kouřit silně z výfuku a já jsem se správně domníval,
že budou problémy.
Dojel jsem až na Berlínský okruh a zde mi kolem 24.00 hodin vozidlo zastavilo
a že dál nepojede, že má zamrzlou „naší kvalitní naftu“.
Jaké
bylo mé zděšení. Provoz takřka žádný, zima -25 st.C. Opravdu
jsem nevěděl co mám dělat a bylo mi z toho „hodně úzko“. Začal jsem stopovat
vozidla, samozřejmě mě všichni ignorovali jeli prostě dál. Zastavili
mi kolem 01.00 nějací Poláci, ale tito, když zjistili, že mi nemohou pomoci
tak odjeli dále.
Jaké
bylo mé překvapení, když kolem 03.15 hodin zastavil u mne Trabant s plátěnou
střechou, vystoupil z něj asi 20. letý obrýlený chlapec v montérkách
a ptal se mne co se mi stalo. Domluvili jsme se na tom, že se mi bude snažit
pomoci. Moje vozidlo jsme uzamkli na dálnici. Nastoupil jsem do Trabantu
a spolu jsme objížděli po Okruhu kolem Berlína benzínové čerpačky
s tím, jestli nenajdeme nějakou odtahovou službu.
Nakonec se nám to podařilo a moje vozidlo bylo za tehdy ještě za 60.-DM
odtaženo asi 50 km do jistého Fürstenwalde před opravnu Ford. Tento
mladý kluk, ačkoliv jsem s ním najel kolem 50 km, nechtěl (ačkoliv jsem
mu je vnucoval) po mě žádné peníze a tak jsem mu nakonec vrazil do kapsy
alespoň české Petry. Děkoval se slovy, že nekouří, ale že to dá tátovi
a odjel s tím, že si řidiči mají v nouzi pomáhat. Byl jsem moc šťastný,
že se v takové kruté zimě našel dobrý člověk a pomohl mi v nesnázích a
to zcela bezplatně.
Ráno
v 6.00 se otevřely brány servisu a mistr za pomoci klíčku „doskákal“ dovnitř.
Zde potom vzaly 4 velké fukary na teplý vzduch a spustili ohřev nafty v
nádrži. Dostal jsem kávu a potom mi řekli, že mám přijít kolem poledne.
Když jsem v poledne přišel slyšel jsem jak můj „miláček“ vrčí.
Jaké
však bylo mé i mistrovo překvapení, když najednou zhasl. Znovu jej
zkoušeli nastartovat, ale nic. Nakonec byla závada v tom, že jak nafta
mrzla v nádrži tak tím ledem úplně zlomila a roztrhla nasávací trubku
a plovák v nádrži. Nakonec mne oprava stála 720.-DM .
To však
nebyl konec.
Ještě
po cestě jsem musel asi 2x natankovat do nádrže benzín, protože to začalo
znovu zamrzat. Nakonec jsem kolem 23.00 hodin dojel šťastně do Kielu, kde
jsem se měl ráno nalodit do Norska. V noci jsem ani neusnul jaká mi byla
zima. Dovedete si představit, jak by to dopadlo, kdybych opravdu
2.1. nevyjel ? Zcela jistě bych loď nestihl a ty problémy jaké by tímto
nastaly si nedovedu ani představit.
Ráno v
9.00 hodin jsem se nalodil spolu s dalšími kamiony, převážně s norskou
značkou, na loď PRINCESSE RAUNGHILD a dostal jsem kabinku. Cesta totiž
do Osla z Kielu trvá 19 hodin. Loď měla 8 pater. Tří spodní byly pro vozidla,
další 2 patra byla pro zákazníky s kabinkami. Další 2 patra byly restaurace,
a poslední patro bylo pro posádku a kapitána lodi.
Zařízení
lodi bylo úchvatné: kinosál, kavárny, herny apod.
Mám perličku
: v jednom z pater je také velké prostranství pro řidiče trucků. Když jsem
tam přišel tak jsem viděl norské řidiče jak se najedli (káva a čaj zdarma)
a pak najednou udělali nápor na místní pivnici. Každý z nich si nesl v
každé ruce 5 piv a ty okamžitě začali konzumovat. Ona je totiž v
Norsku prohibice. Nedovedete si představit jak asi vypadali, když každý
vypil co si přinesl. Zábava tam byla veliká. Dokonce jsem zaslechl,
že v Norsku se pořádají zájezdy na víkend, kdy lidi jedou kvůli bezcelní
zóně do Kielu a nazpět a na lodi konzumují a konzumují a ……
Ráno když
jsme přijeli do přístavu v Oslo, tak jsem se díval jak truckéři vyjížděli
na celnici. Oči, jako když má králík „ Bazetovu nemoc“, ale byli
spokojení. Při rozhovoru s nimi jsem se dozvěděl, že jezdí 2x týdně
pro jižní ovoce do Španělska a zpět.
Jeden
z nich byl také jednou v naší Jihlavě (IGLAU) a stále mi to v opilosti
připomínal. Když jsem projel celnicí tak jsem si našel pro mne určený penzion,
kde jsem se na dobu 14 dní ubytoval (1 noc stála 280,-NK bez jídla) a našel
jsem zástupce ČR, kteří výstavu zajišťovali pro naše vystavovatele.
Mým úkolem
bylo denně být k dispozici těmto vystavovatelům z Čech a zajišťovat
pro ně svozy zboží z přístavů a letiště apod. Když jsem druhý den
jel na výstaviště tak se mi stala jedna příhoda, která svědčí o velmi dobré
práci Norské policie. Nevěděl jsem o tom, že cesta na Výstaviště
vede také po okruhu, který je však placený. Najel jsem do fronty, kde nebyly
kamiony a projel jsem kolem mýtnice. Jaké bylo mé překvapení, když se za
30 minut najednou u výstavního stánku ČR objevili policisté a vyptávali
se po řidiči Tranzita s českou značkou.
Měl jsem štěstí, protože zrovna byl přítomen i obchodní rada z našeho velvyslanectví, a ten mne zachránil. Já jsem totiž projel mýtnicí, která je jen pro lidi, kteří mají celoroční známku na průjezd mýtnicí. Pan obchodní rada pro mne vyřídil mimořádnou známku na průjezd touto mýtnici a pokuta mi byla odpuštěna.
Mrazy
byly stále stejné, ale když jsem natankoval norskou naftu, tak jsem za
celý pobyt v Norsku ani jednou nezamrzl. Mají prostě ropu z moře a ta je
kvalitnější-nezamrzá.
Také
jsem jel do 400 km vzdáleného historického Bergenu po silnici A6, která
vede napříč celým Norskem a končí až za Polárním kruhem. Měří přes 3500
km. Závěje kolem dálnice byly místy až 2 m vysoké, ale silnice byla zcela
suchá. Viděl jsem nádherné fjordy a hned jsem si vzpomněl na mé kamarády
kteří jezdí do Norska na rybolov. Ačkoliv nejsem rybář dovedl jsem si představit
jejich nadšení.
Večer
po práci, jsem v Oslu chodil po městě a prohlížel jsem si jeho pamětihodnosti.
Viděl jsem přístav ve kterém byly ukotveny historické Vikingské lodě, dále
starobylý RATTHAUSS (radnici), která byla postavena již v 15.století, dále
jsem viděl hotel OSLO, kde jsou předávány Nobelovy ceny i s balkonem na
kterém vždy podle tradice, vyznamenaní vědci zdraví diváky, kteří je chtějí
vidět. Také jsem zde viděl vedle Královského paláce, domek ve kterém bydlel
sám vynálezce dynamitu Alfred Nobel (zakladatel ceny).
Co mne
však překvapilo, že Norsko patří mezi nejdražší země světa. Při rozhovoru
s lidmi jsem se dozvěděl, že Oslo je vedeno jako 4. místo na světě
v drahotě, hned za New Yorkem, Tokiem a Londýnem. Např. když jsem si dal
pivo na lodi, tak jsem za něj platil 27.-Norských korun,ale ve městě samotném
stejné pivo stálo již 65,-NK, V tu dobu byla jedna Norská koruna za 4.80.-Kč,
tak si to dovedete spočítat, že i já, který má rád pivo, jsem
si dovolil tak 2 piva za den.Chleba a ostatní potraviny zde stály kolem
60.-NK. Nevím jaký je průměrný plat norského občana, ale mě se to zdálo
strašně drahé.
Navštívil jsem i slavný HOLMENKOLEN, kde jsou světové závody a pořádalo se zde i MS ve skocích na lyžích. Celých 10 dní, co výstava trvala, byl výstavní stánek ČR obležený, skoro každý si bral prospekty a plakáty a jiné upomínkové předměty a velmi se zajímali o ČR, kam by mohli jet na dovolenou apod. Nevím čím to bylo, protože ostatní stánky ze všech zemí, tak obležené nebyly. Asi to bylo také tím, že zde byl zástupce Pivovaru U Fleků z Prahy a ten také jejich 13.st. černé, dobré pivo hostům naléval na ochutnání.
Výstavu
po skončení jsem opouštěl s dobrým pocitem, že ČR vůbec žádnou ostudu
na této výstavě neudělala. Toto nám potvrdil na konci i Obchodní rada z
velvyslanectví ČR, který byl na výstavě každý den. Když jsem na konci mého
pobytu v Oslu přijel do místního přístavu, tak jsem znovu viděl stejné
řidiče náklaďáků jak vyjíždějí z lodi s jižním ovocem a dalším zbožím z
kontinentu.
Zpáteční
cesta byla dobrá (moře tam ani zpět vůbec nehoupalo, bylo jak zrcadlo),
protože ještě před vyplutím na moře jsem natankoval velmi dobrou
norskou naftu a na tuto jsem dojel až do Drážďan.
Mrazy
také mírně polevily, ale to jsem nevěděl, že v naší republice silné mrazy
stále trvají. V Drážďanech jsem tedy natankoval německou naftu u Aralu
v domnění, že se jedná o známou německou kvalitu, a že se nic za posledních
150 km domů nemůže stát.
Přijel
jsem na Cínovec, kde bylo +2 st.C a krásné slunečné počasí. Jak jsem dole
v Teplicích koukal, když po 9 km sjezdu do města, zde bylo -24 a v Litoměřicích
jsem už zase musel dolévat benzín do nádrže, aby mi nafta znovu nezamrzla.
Na závěr mohu říci, (vzhledem k tomu, jakou jsem viděl krásu v této
skandinávské zemi), že až na tu strašnou drahotu v Norsku a trable
s naftou po cestě to byl můj jeden z nejlepších zážitků.
Mnoho
ujetých km, ale také nádherná příroda a příjemní lidé. Bylo to opravdu
krásné.
V. Stach
psáno pro LZ březen 2007 zde
uveřejněno se souhlasem autora